Zespół systemów dynamicznych i teorii sterowania

Opis
Zakres badań zespołu obejmuje zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i aplikacyjne, z głównym naciskiem na klasyczną teorię sterowania oraz jej zastosowanie w pojazdach o wysokim stopniu automatyzacji, czyli pojazdach autonomicznych. W obszarze aplikacyjnym działalność badawcza koncentruje się na projektowaniu i weryfikacji nowoczesnych systemów sterowania, w których algorytmy są implementowane za pomocą dedykowanego oprogramowania. Obszar badań związanych z klasyczną teorią sterowania obejmuje modelowanie matematyczne i symulacje komputerowe systemów dynamicznych, analizę stabilności dla dynamicznych układów liniowych i nieliniowych zarówno w przestrzeniach skończonych, jak i nieskończenie wymiarowych, konstrukcję stabilizujących sprzężeń zwrotnych dla systemów dynamicznych oraz analizę systemów niecałkowitego rzędu. Działalność naukowa w obszarze automatyki pojazdowej i pojazdów autonomicznych skupia się na tworzeniu systemów sterowania dla pojazdów o zaawansowanej automatyzacji jazdy. Obejmuje to rozwój systemów percepcji pojazdów, zarówno wnętrza, jak i otoczenia, bazujących na różnorodnych czujnikach, takich jak kamery wizyjne, radary i lidary. Badania koncentrują się również na fuzji danych w systemach percepcji pojazdów oraz efektywnym wykorzystaniu dużych zbiorów danych w kontekście pojazdów autonomicznych. W obszarze sztucznej inteligencji badania obejmują eksplorację uczenia maszynowego, w tym głębokiego uczenia, w kontekście systemów percepcji otoczenia i wnętrza pojazdu, wykorzystanie uczenia ze wzmocnieniem do planowania zachowań uczestników ruchu drogowego oraz prace nad inteligentnymi systemami ekspertowymi, które mają automatycznie określać świadomość sytuacyjną pojazdu. Kluczową rolę w tych badaniach odgrywa analiza dużych zbiorów danych, co jest istotne dla osiągnięcia jakości niezbędnej do industrializacji rozwiązań algorytmicznych. W obszarze inżynierii oprogramowania, testowania i systemów prace badawcze dotyczą projektowania i testowania systemów wbudowanych w automatyce, metodologii projektowania złożonych systemów informatycznych oraz technologii związanych z Przemysłem 4.0.
Laboratoria:
Laboratorium sztucznej inteligencji i pojazdów autonomicznych
Laboratorium wirtualnej walidacji
Współpraca:
Slovak University of Technology, Bratysława, Słowacja
Future Technology Research Center, National Yunlin University of Science and Technology, Yunlin, Taiwan
OWL University of Applied Sciences and Arts, Lemgo, Niemcy

Kontakt




Jednostka prowadząca

Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej - Katedra Automatyki i Robotyki

Lider zespołu

Skruch Paweł

Zespół

  • Mitkowski Wojciech
  • Długosz Marek
  • Szelest Marcin
  • Bania Piotr
  • Cieślar Dariusz

Obszary badawcze IDUB

  • Rozwiązania techniczne: od badań podstawowych, przez modelowanie i projektowanie, aż do prototypów. Zastosowania narzędzi matematyki, informatyki i elektroniki w problemach skali makro, mikro i nano
  • Inteligentne techniki informacyjne, telekomunikacyjne, komputerowe i sterowania

Słowa kluczowe

teoria sterowaniasystemy dynamicznepojazdy autonomiczne