Zespół Badań Operacyjnych i Systemowych
Opis
Przedmiotem badań realizowanych przez Zespół Badań Operacyjno-Systemowych jest matematyczna formalizacja złożonych rzeczywistych problemów optymalizacyjnych oraz implementacja rozwiązujące te problemy efektywnych algorytmów optymalizacyjnych. Wybrane zagadnienia dotyczą modelowania infrastruktury drogowej, optymalizacji sterowania ruchem obszarowym, optymalizacji procesów przemysłowych, takich jak produkcja, remonty i logistyka. Zaimplementowane algorytmy optymalizacyjne oparte są na klasycznych metodach z zakresu badań operacyjnych oraz na inteligencji obliczeniowej.
Zakres opracowanych i wdrożonych algorytmów obejmuje algorytmy dokładne (metody podziału i ograniczeń, programowania dynamicznego, etc.), a także algorytmy przybliżone bazujące na paradygmacie inteligencji obliczeniowej (algorytmy ewolucyjne, rojowe, mrówkowe, pszczele oraz różnego typu dziedzinowo zorientowane heurystyki). Stosujemy rozwiązania bazujące na metodach adaptacyjnych oraz uczenia maszynowego, pozwalającymi na automatyzację procesu poszukiwania rozwiązania (np. dostrojenie parametrów algorytmu).
Ważną częścią badań prowadzonych w laboratorium są prace nad algorytmami przybliżonymi umożliwiających efektywne rozwiązywanie najtrudniejszych problemów dyskretnych – należących do klasy zagadnień NP-trudnych. Przykładem takich problemów są kwadratowe zagadnienie przydziału (Quadratic Assignment Problem – QAP, modelujące wiele ważnych problemów w technice), zagadnienie pakowania trójwymiarowego, marszrutyzacji, organizacji pracy i inne problemy rzeczywiste z dużą liczbą ograniczeń.
Zespół zajmuje się również zagadnieniami modelowania i optymalizacji ruchu drogowego (symulacja ruchu, sterowanie potokami, zarządzanie prędkością) oraz zarządzania procesami (workflow, systemy produkcyjne, zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa).
Laboratoria:
Laboratorium Badań Operacyjnych i Systemowych D2/1.11
Projekty: